Ett hus av cob

Jag skulle vilja bygga mitt drömhus av cob. Det är ett material som består av halm blandat med lera. När man bygger väggar med det så är det nästan som att bygga med lera man liksom trycker ihop det till en vägg som man sedan formar som man vill ha den. Så man kan bygga väggarna i vilken form man vill till exempel helt runda hus. Väggar av cob ger också ett väldigt bra inomhusklimat som är svalt på sommaren och varmt på vintern (eller snarare håller en väldigt jämn temperatur året om) eftersom väggarna liksom suger åt sig värme som de lagrar och sedan släpper ifrån sig när det blir kallt. Cob är även ett brandsäkert material. Det är en väldigt gammal teknik att bygga med och billig och naturvänlig, eftersom man ofta kan ta leran direkt från marken där man bygger och behöver bara införskaffa halmen. Dessutom är de flesta cobhus som jag har sett så väldans vackra och man kan verkligen vara kreativ när man designar sitt eget cobhus.
Här är några exempel på hur de kan se ut.

Bild från Gary W. Zukers hemsida.

Bild från Gary W. Zukers hemsida.

Bild från The Year of Mud.

Bild från I Love Cob.

Build Something Beautiful har det tidigare funnits jätte många fina bilder på väldigt moderna cobhus men de verkar tyvärr vara borttagna. Sidan kanske bara renoveras så de kanske kommer upp snart igen.

Kommentarer
Postat av: ♥ johaansson's ♥

svar: varsågod :)

allt bra?

2010-11-02 @ 15:06:23
URL: http://johaanssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 RSS
bloglovin Bloglovin'
Om mig
En 25 årig tjej som tycker det är kul med inredning och att pyssla. Är väldigt kreativ och har oftast fler idéer på saker som jag skulle vilja skapa än jag hinner med att uträtta. Jag heter Lina och bor tillsammans med min lilla familj som består av min sambo Niklas, vår dotter Lava 1 år och vår hund Goredon.